techniek
Techniek
'Leveren binnen 24 uur, uitbreiden betaal mogelijkheden, klantspecifieke prijzen, loyaliteit-programma's, steeds strengere privacy eisen'.
Allemaal voorbeelden waar jij met je B2C of B2B eCommerce oplossing mee te maken hebt.
Het bouwen of inrichting van je eCommerce oplossing is een belangrijke stap. Je maakt in het begin van dit traject fundamentele keuzes die er voor zorgen dat jouw platform eenvoudig is te integreren in je organisatie en ook de gebruiksvriendelijkheid en het beheer van het platform bepalen.
Keuzes ten aanzien van je gegevens
Zo moet je bijvoorbeeld nadenken over je productstructuur. Deze moet zo opgezet worden dat je klanten een duidelijk overzicht hebben, dat jij als ondernemer deze eenvoudig kan onderhouden, maar ook dat er synergie is met de rest van de organisatie ov leveranciers. Het is niet wenselijk dat verschillende gegevens in de verschillende omgevingen dubbel en anders ingevoerd moeten worden. Dit zorgt voor extra werk, verwarring en zo ontstaan er fouten.
Ditzelfde geldt natuurlijk voor je klanten en prijzen.
Keuzes ten aanzien van je applicatie
Heb je gekozen voor standaard of maatwerk, waar wordt je oplossing gehost, hoe is de beveiliging geregeld en wie bewaard welke gegevens. Daarnaar moet je bepalen
Dit is een technisch traject waar veel keuzen genomen moeten worden die de veiligheid, snelheid, beheersbaarheid van de website bepalen. Daarnaast zal er wellicht integratie moeten plaatsvinden met back-end systemen ten behoeve van de financiële en logistieke processen
Keuzes ten aanzien van je processen
Het inrichten van he website start na de bouwfase of als je gekozen hebt voor een standaard pakket. Enerzijds het instellen van de webshop: welke betaalwijze worden toegepast, welke pagina's worden er getoond, etc. Anderzijds het invoeren van alle data: producten, prijzen, plaatjes, etc.
Hierbij wordt vaak gestart met een technisch ontwerp en design, gevolgd door een periode van bouw. Dit is een technisch traject waar veel keuzen genomen moeten worden die de veiligheid, snelheid, beheersbaarheid van de website bepalen. Daarnaast zal er wellicht integratie moeten plaatsvinden met back-end systemen ten behoeve van de financiële en logistieke processen
Of het nu gaat om het vergroten van je omzet door het inzetten van een webshop, efficiënter en goedkoper werken door een directe koppeling tussen je webshop en back-end systeem, je complexe agenda beheer stroomlijnen door het inzetten van een reserveringssysteem of bestaande klanten behouden met een loyaliteitsprogramma.